Usługi tłumaczeniowe

5 wskazówek, jak uczyć się słownictwa w każdym języku obcym

Trudności w nauce nowych słów

Słowa są budulcem każdego języka mówionego. Są fascynujące, a jednak często trudne do opanowania, zwłaszcza jeśli są to słowa z języka obcego, którego próbujesz się nauczyć.

Czy przytrafiło Ci się to jako osobie uczącej się drugiego języka?

Czy kiedykolwiek:

  • Nauczyłeś się jakiegoś słowa tylko po to, by zapomnieć je kilka dni później?
  • Miałeś trudności z przypomnieniem sobie słowa w mowie lub piśmie?
  • Zrezygnowałeś z czytania tekstu, ponieważ rozumiałeś zbyt mało słów lub zwrotów?
  • Miałeś trudności z budowaniem pełnych zdań?
  • Nie rozumiałeś prostych zdań mówionych, ponieważ nie mogłeś rozpoznać niektórych słów?

Jeśli tak, to nie ma powodu do zmartwień; nie jesteś sam!

Większość osób uczących się języków obcych uważa, że opanowanie i zapamiętanie dużej ilości słów niezbędnych do tego, aby być kompetentnym i pewnym siebie w języku obcym, jest niezmiernie trudne.

Jednak, aby móc wyjść poza ten problem, musimy zadać sobie kilka cennych pytań:

  • Czy nauka słówek zawsze jest trudna?
  • Czy istnieją przykłady osób, które przyswajają słowa szybko i bez wysiłku?
  • Jeśli tak, to czego ci ludzie mogą nas nauczyć o skutecznym uczeniu się nowych słów?

Wykorzystajmy odpowiedzi na te pytania, aby zbudować nowe, bardziej efektywne podejście do przyswajania słownictwa w języku obcym.

Naturalne podejście do przyswajania słownictwa

Pozwólcie więc, że zapytam was ponownie:

Czy uczenie się słówek zawsze trudne?

Pomyśl o tym w kontekście własnego życia. Czy nauka nowych słów zawsze była dla Ciebie trudna, we wszystkich językach, którymi się posługujesz?

Oczywiście, że nie.

Chociaż możesz mieć trudności z zapamiętaniem nowych słów w języku docelowym, jestem w 100% pewien, że nigdy nie zastanawiałeś się nad tym, jak przyswoić sobie tak ważne słowa i zwroty jak "mama", "tata", "tak", "nie", "chcę" i "nie chcę" w swoim pierwszym języku, tym, którym posługujesz się od małego.

Jestem równie pewna, że nawet gdy liczba słów, które znałeś w swoim ojczystym języku rosła w postępie geometrycznym, nigdy nie czułeś się zestresowany, ani nawet nie byłeś tego świadomy, przynajmniej dopóki nie zacząłeś chodzić do szkoły.

Po prostu uczyłeś się słów w sposób naturalny i automatyczny, nie zastanawiając się nad nimi zbytnio.

Więc odpowiedź brzmi: nie. Nauka słówek nie zawsze jest trudna. Może być łatwa i z pewnością sam doświadczyłeś w swoim życiu momentów, kiedy była łatwa.

Przechodzimy do następnego pytania:

Czy są jakieś przykłady ludzi, którzy przyswajają słowa szybko i bez wysiłku?

Jeśli śledziłeś ostatni przykład, znasz już odpowiedź, ponieważ w tym samym czasie, kiedy nauka słów była dla Ciebie łatwa, byłeś jedną z tych osób.

Odpowiedź? Dzieci. Małe dzieci (zazwyczaj nastolatki) nie mają problemów z przyswajaniem i używaniem nowych słów.

Przechodząc do naszego trzeciego pytania:

Czego ci ludzie (tj. dzieci) mogą nas nauczyć o skutecznym uczeniu się nowych słów?

Cóż, ty mi powiedz:

Czy widziałeś kiedyś małego chłopca z listą słów w ręku, próbującego nauczyć się każdego terminu na pamięć? Albo młodą dziewczynę powtarzającą sobie w kółko skomplikowaną mnemotechnikę, aż jedno słowo i jego znaczenie utkwi jej w pamięci?

Nie. Jeśli kiedykolwiek byłeś świadkiem, jak dziecko przyswaja sobie słowa, to właśnie je widziałeś:

  • Uczą się poprzez ekspozycję, słuchając i powtarzając to, co mówią do nich rodzice i rówieśnicy.
  • Skupiają się na uczeniu się i używaniu słów, które są najbardziej istotne dla ich najpilniejszych potrzeb i pragnień.
  • Budują podstawowy zasób słownictwa składający się z najbardziej przydatnych słów z życia codziennego, a następnie uzupełniają go o bardziej specjalistyczne terminy używane w szkole i innych dziedzinach.
  • Przyswajać nowe słowa i zwroty poprzez zabawę i inne konteksty związane z czasem wolnym, takie jak filmy, telewizja, książki, gry wideo i inne.

Wszystkie te rzeczy dzieją się niemal bez wysiłku w życiu wszystkich dzieci z prawidłową funkcją językową. Nie oznacza to jednak, że jest to proces prosty; prawda jest taka, że przyswajanie słów za pomocą tych metod wymaga wielu godzin ekspozycji, słuchania, powtarzania, próbowania raz za razem.

Nie jest to proste i wymaga czasu, ale działa nadzwyczaj dobrze. I to właśnie w ten sposób Ty i przytłaczająca większość ludzi, których znasz, nauczyliście się tysięcy słów, nawet o tym nie myśląc.

Adaptacja dziecięcych metod do kontekstu nauki dorosłych

Czy to wszystko, czego potrzeba? Aby uczyć się słownictwa bez wysiłku, wszystko co musimy zrobić, to uczyć się słów tak, jak robią to dzieci?

Cóż, tak. I nie.

Jeśli to czytasz, to z pewnością nie jesteś już dzieckiem. Nawet jeśli nie jesteś pełnoprawnym dorosłym, masz kilka zalet i wad podczas nauki drugiego języka, których nie mają najmniejsze dzieci uczące się pierwszego języka.

Jeśli chodzi o zalety, masz:

  • Umiejętność mówienia, czytania i pisania już w jednym języku (lub więcej)
  • Istniejącą już wiedzę o świecie i jego funkcjonowaniu, którą możesz wykorzystać, aby jeszcze szybciej nauczyć się nowych rzeczy.
  • Istniejąca wiedza o tym, jak lubisz się uczyć, jakie metody i zasoby preferujesz podczas nauki.

Jeśli chodzi o wady, masz:

  • Mniej dostępnego czasu, który możesz poświęcić na naukę języka, ze względu na inne priorytety (praca, szkoła, obowiązki rodzinne, itp.)
  • Mniejszą ekspozycję na nowe słowa i wzorce językowe, ponieważ (prawdopodobnie) nie jesteś w pełni zanurzony w rodzinie i kręgu społecznym mówiących w danym języku, jak to miało miejsce podczas nauki pierwszego języka.
  • Jeden lub więcej istniejących wcześniej języków ojczystych, które przeszkadzają Ci w nauce kolejnego języka.

Podsumowując, wady prawdopodobnie przeważają nad zaletami, po prostu dlatego, że nie możesz żyć przez osiemnaście lub więcej lat całkowicie zanurzony w języku docelowym 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, 365 dni w roku, tak jak robiłeś to podczas nauki języka ojczystego.

Nie możesz więc uczyć się słówek w swoim języku docelowym, stosując dokładnie tę samą, ponaddwudziestoletnią strategię, ale możesz wykorzystać elementy tej strategii, aby wykorzystać swoją przewagę w nauce słownictwa w dorosłym życiu.

Mówiąc konkretnie, musisz:

  • Zrozumieć zasady kognitywne stojące za skutecznym przyswajaniem słownictwa
  • Wykorzystać skuteczne techniki budowania nawyków i zarządzania czasem, które pomogą Ci zbudować solidną rutynę uczenia się słówek.
  • Wykorzystać swoją wcześniejszą wiedzę i zainteresowania jako osoby dorosłej, aby podsycić i utrzymać tę rutynę w czasie.

Jak możesz osiągnąć te cele?

Stosując się do moich dziesięciu najlepszych wskazówek dotyczących nauki słownictwa w łatwy, niewymagający wysiłku i angażujący sposób!

słownik

10 wskazówek, jak efektywnie uczyć się słownictwa

1. Zawsze ucz się z kontekstu

Słowa są wielopłaszczyznowymi jednostkami językowymi. W zależności od kontekstu, w jakim się pojawiają, słowo może funkcjonować jako czasownik lub rzeczownik, mieć zupełnie inne znaczenie lub po prostu być częścią potocznego wyrażenia.

Weźmy na przykład pojedyncze słowo "gra".

Jako rzeczownik, może to być gra, w którą się gra, np. gra w karty lub gra planszowa. Może to też być gra, na którą się poluje, jak jelenie, króliki, kaczki czy gęsi.

Jako przymiotnik, może opisywać rzeczownik związany z każdą z tych definicji, jak konsola do gier lub polowanie na grubą zwierzynę.

Te znaczenia słowa "gra" są dość standardowe. Ale w terminologii slangowej, jest również:

  • "To have game" (jak w "He's got game") do opisania, gdy ktoś ma wysoki poziom umiejętności, zwykle w odniesieniu do randek.
  • "To be game" (jak w "I'm game"), aby opisać, kiedy ktoś jest chętny do zrobienia czegoś, jak wyjść na drinka lub udać się do kina.

Patrząc na wszystkie te definicje, jasne jest, że "gra" nie jest tak naprawdę jednym słowem, ale raczej czterema lub więcej słowami; inne słowo zgodnie z każdą odmianą znaczenia. I to właśnie kontekst, który otacza słowo, sprawia, że każde znaczenie jest jasne, a nie samo słowo.

Rola kontekstu w zawężaniu potencjalnych znaczeń słowa jest tym, co sprawia, że kontekst jest absolutnie kluczowy dla uczących się języka. Bez kontekstu, słowo może oznaczać wszystko i nic, w tym samym czasie.

Aby dobrze uczyć się słów, należy zawsze uczyć się słów w kontekście, a nie poza nim.

W praktyce oznacza to:

  • Uczenie się słów poprzez ćwiczenie i zapamiętywanie pełnych zwrotów i zdań, które zawierają to słowo (jak np. "Myśliwy podróżował do Afryki w poszukiwaniu dużej zwierzyny" zamiast po prostu "zwierzyny" samej w sobie)
  • Studiowanie różnych części mowy, jakie słowo może przyjąć w danym kontekście, np. jak "gra" może być zarówno rzeczownikiem ("Call of Duty to popularna gra wideo") jak i przymiotnikiem ("Xbox to popularna konsola do gier ")

2. Czytaj intensywnie i intensywnie

Aby nauczyć się słownictwa w pierwszej kolejności, trzeba najpierw źródło terminów słownictwa, że nie wiesz jeszcze.

Jest to łatwe dla początkujących, ponieważ prawie każde słowo, z którym się stykasz, to takie, którego nigdy wcześniej nie słyszałeś. Z czasem jednak, znajdowanie nowych słów jest doświadczeniem, które będzie się zdarzać coraz rzadziej, szczególnie jeśli wszystko, co robisz, to mówienie w tym języku.

Najbardziej efektywnym sposobem na częste poznawanie nowego słownictwa jest czytanie, i to często. Media pisane dostarczają wielu okazji, aby zobaczyć nowe słowa w kontekście i zapisać je dla przechowania i późniejszego odniesienia podczas nauki.

Niezależnie od tego, jaki jest Twój obecny poziom językowy, sugeruję, abyś wyrobił w sobie nawyk regularnego czytania w języku docelowym.

Nie czytaj jednak za każdym razem w ten sam sposób. Istnieją dwie różne metody czytania w języku obcym, z których każda jest przydatna w określonych sytuacjach. Są to tzw. czytanie intensywne i czytanie ekstensywne.

  • Czytanieintensywne jest konieczne, gdy chcesz w pełni zrozumieć tekst. Wymaga to drobiazgowego rozbioru tekstu i próby zrozumienia każdego słowa i niuansu. Jest to czasochłonny proces, więc jest to coś, co powinno być wykonane tylko z krótkich bloków tekstu w czasie.
  • Czytanie ekstensywne jest konieczne, gdy chcesz po prostu przeczytać jak najwięcej. W tym przypadku nie chodzi o zrozumienie każdego słowa, ale o uchwycenie sedna tekstu jako całości. Czytanie ekstensywne jest również pomocne w nauce wnioskowania o znaczeniu nieznanych słów na podstawie ich kontekstu.

Intensywne i ekstensywne czytanie są potężnymi narzędziami, które możesz już dziś dodać do swojego repertuaru nauki słownictwa i wykorzystać je przy każdym tekście, którego chcesz się nauczyć.

Aby jak najlepiej wykorzystać te metody, powinieneś wyrobić w sobie nawyk czytania co najmniej godzinę dziennie, tak abyś miał niezawodny strumień słownictwa, który może zasilić Twoją naukę.

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat intensywnych i ekstensywnych strategii czytania, sprawdź ten artykuł, który szczegółowo omawia każdą z tych metod.

3. Używaj zrozumiałych informacji do nauki nowych słów

Jak już mówiliśmy, czytanie jest doskonałym sposobem na znalezienie nowych słów do nauki w języku docelowym. Jednakże, jeżeli nie zadbasz o wybór odpowiedniego dla siebie materiału do czytania, możesz ryzykować, że dodasz dodatkowy stres do całego procesu nauki języka.

Teoretycznie, początkujący uczący się, na przykład, języka rosyjskiego, mógłby odnieść duże korzyści z czytania klasycznych dzieł literatury rosyjskiej, takich jak Bracia Karamazow Fiodora Dostojewskiego, które zawierają tysiące słów, których uczący się jeszcze nie zna.

W praktyce jednak przytłoczyłoby to uczącego się, a próba przetworzenia tak ogromnego i złożonego tekstu byłaby niczym próba opróżnienia oceanu za pomocą łyżki. Ani intensywne, ani ekstensywne czytanie nie byłoby w tym przypadku przydatne dla naszego początkującego uczącego się rosyjskiego, ponieważ tekst jest po prostu zbyt daleko od jego poziomu, aby mógł być użyteczny.

Najlepszymi tekstami do nauki słownictwa nie są więc te, które zawierają największą liczbę słów, których nie znasz, lecz te, które zawierają większość (70+%) słów, które już znasz. W ten sposób ilość nowych słów nigdy nie jest zbyt przytłaczająca, a Ty możesz wykorzystać swoją dotychczasową znajomość słownictwa, aby pomóc sobie w wyłapaniu znaczenia nieznanych słów z kontekstu.

Rodzaj zawartości językowej, która zawiera większość rzeczy, które już rozumiesz, nazywany jest zrozumiałym materiałem wejściowym. Szukając i ucząc się ze zrozumiałych źródeł, możesz utrzymać stały dopływ nowego słownictwa, utrzymując jednocześnie sam proces prób zrozumienia fragmentu języka mówionego lub pisanego na możliwie niskim poziomie stresu.

Jako osoba ucząca się, musisz wiedzieć, że poszukiwanie zrozumiałych źródeł jest procesem ciągłym i takim, który musisz wykonywać regularnie, aby mieć pewność, że uczysz się z materiałów odpowiednich dla twojego aktualnego poziomu. Jako zaawansowany uczący się, nie będziesz musiał ciągle czytać podręcznika dla początkujących i na odwrót. W miarę jak się rozwijasz i adaptujesz do języka, Twoje źródła informacji muszą się zmieniać wraz z Tobą.

Oto krótka zasada, która pomoże Ci znaleźć dobre, zrozumiałe źródło informacji:

Jeżeli jesteś w stanie zrozumieć 70% lub więcej z zasobu, którego używasz (7 z każdych 10 słów), wtedy ten zasób może kwalifikować się jako zrozumiały input dla twojego aktualnego poziomu językowego.

4. Ucz się tego, co jest dla Ciebie najważniejsze

W każdym ludzkim języku mówionym są tysiące słów, których możesz się potencjalnie nauczyć. Oxford English Dictionary, na przykład, wymienia 171,476 słów obecnie używanych w języku angielskim i wiele tysięcy innych, które wyszły z użycia.

Czy mając tak wiele słów, powinieneś się martwić, że będziesz musiał nauczyć się ich wszystkich?

Oczywiście, że nie!

Każdy użytkownik języka posiada zarówno aktywny jak i pasywny leksykon umysłowy, który jest unikalny dla niego lub dla niej. Chociaż większość aktywnego słownictwa jest wspólna dla dwóch użytkowników danego języka, jest prawdopodobne, że każdy z nich zna kilka tysięcy słów (lub więcej), których nie zna drugi użytkownik.

Aktywne słownictwo rolnika bardzo różni się od aktywnego słownictwa mechanika samochodowego. Pasywne słownictwo olimpijczyka może być całkowicie odmienne od słownictwa naukowca zajmującego się rakietami. Nawet jeśli wszyscy ci ludzie mówią tym samym językiem.

Ogólnie rzecz biorąc, rodzimi użytkownicy języka przyswajają słownictwo, które spełnia (co najmniej) jedną z dwóch kluczowych cech:

  • Wysoka trafność - Słowa, które prawdopodobnie będą często używane w życiu codziennym, zarówno przez pojedynczego native speakera, jak i przez native speakerów z jego otoczenia.
  • Wysokiezainteresowanie - słowa, które są związane z pasjami, pragnieniami i osobistymi zainteresowaniami danej osoby.

To, co jest istotne i interesujące dla jednej osoby, niekoniecznie będzie istotne i interesujące dla innej. Dlatego też osoby posługujące się różnymi językami mogą mieć duże różnice w swoich indywidualnych słownikach.

Jako osoba ucząca się języka, powinieneś dążyć do nauki tylko tych słów, które są najbardziej istotne i interesujące dla Ciebie osobiście.

Ujmując to w sposób, do którego większość uczących się będzie się odnosić:

Jeśli podręcznik do nauki języka dla początkujących ma cały rozdział poświęcony nauce nazw zwierząt z zoo, ale ty osobiście nie masz ochoty ani zamiaru kiedykolwiek rozmawiać o zwierzętach z zoo w twoim języku docelowym, nie musisz uczyć się tych słów.

Zamiast tego, znajdź coś, co nauczy cię słów, które cię interesują. Słów, które mają związek z Twoim życiem i Twoimi doświadczeniami.

W ten sam sposób nie musisz starać się zrozumieć każdego słowa z tekstu, filmu, piosenki czy rozmowy, jeśli nie zamierzasz nigdy więcej zajmować się tym tematem. W trakcie nauki języka pojawi się wiele słów, które usłyszysz tylko raz i nigdy więcej się z nimi nie spotkasz.

Twoim celem powinno być bycie tak wygodnym i pewnym siebie, jak to tylko możliwe w sytuacjach, w których prawdopodobnie się znajdziesz. Nie musisz być chodzącym słownikiem czy rozmówkami.

Naucz się słów, na których Ci zależy i słów, których będziesz używał. To takie proste.

5. Słuchaj tego, co czytasz, i na odwrót

W wskazówce 2 zalecałem, abyś czytał jak najczęściej w języku docelowym, najlepiej codziennie. Ta wskazówka opiera się na tym.

Czytanie polega na przetwarzaniu języka pisanego. Język pisany jest próbą przelania języka mówionego na papier. Ponieważ język pisany nigdy nie może w pełni oddać wszystkich niuansów mowy (fonologii, intonacji, itp.), trudno jest w pełni zrozumieć język pisany bez usłyszenia go na głos.

Jako uczący się, jeśli znajdziemy sposób, aby zawsze słuchać audio tekstu podczas czytania, jesteśmy w stanie uzyskać maksymalną wartość z każdego fragmentu języka. Dzieje się tak, ponieważ w ten sposób ćwiczymy nasze umiejętności czytania i słuchania jednocześnie.

Słuchanie i czytanie to także świetny sposób na poprawę wymowy. Wiele języków, jak np. angielski, ma systemy ortograficzne, które nie są wiarygodnym odzwierciedleniem dźwięków mówionych, które mają reprezentować. Słuchanie tekstu, który czytasz, pomoże Ci wypełnić tę lukę i dostrzec różnice między pisanymi symbolami a wypowiadanymi dźwiękami.

Jeśli pamiętasz nasz wcześniejszy rozdział o uczeniu się tak, jak robią to dzieci, ten krok może wydać Ci się niezwykły. Małe dzieci mówią przecież na długo przed tym, jak potrafią czytać.

Jest to jednak jeden z obszarów, w którym możesz wykorzystać swoje wcześniejsze zdolności (tj. umiejętność czytania i pisania), aby pomóc Ci osiągnąć szybsze postępy w nauce języka mówionego i pisanego, niż mogłoby to zrobić małe dziecko.

Jednoczesne słuchanie i czytanie, jeśli jest często praktykowane na poziomie początkującym i średnio zaawansowanym, może znacznie zwiększyć Twoje ogólne umiejętności rozumienia.